«Mια φορά και έναν καιρό στα Αρχαία Άβδηρα?»



Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Φέτος, ένα από τα καινούργια μαθήματα που διδασκόμαστε οι μαθητές της Α΄ Λυκείου, είναι και αυτό της Ερευνητικής Εργασίας ή αλλιώς, Project. Το μάθημα αυτό - που διδάσκεται για δεύτερη συνεχή χρονιά στο Λύκειο - διεξάγεται διαφορετικά απ? ό,τι τα υπόλοιπα, μιας που ξεφεύγει από το πνεύμα της δασκαλοκεντρικής και μετωπικής διδασκαλίας: δηλαδή, oι μαθητές δεν είμαστε (κυρίως) ακροατές της γνώσης - όπως συμβαίνει συνήθως στα υπόλοιπα μαθήματα - αλλά συνδημιουργοί της.

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος, στο τμήμα μου, το Α3 του 1ου ΓΕΛ Ξάνθης, το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας γίνεται από τη φιλόλογο κ. Μαρία Μπαρμπαλιού, και έχει τον τίτλο: «Μια φορά και έναν καιρό στα Αρχαία Άβδηρα...». To μάθημα είναι εβδομαδιαίο, μέσα σε ένα συνεχόμενο δίωρο. Γίνεται στην τάξη, αλλά μας δίνεται η δυνατότητα να κάνουμε διάφορες εκπαιδευτικές επισκέψεις ή να μας επισκεφτούν στο σχολείο μας προσκεκλημένοι ομιλητές, εξειδικευμένοι σε θέματα που αφορούν παραμέτρους της Ερευνητικής μας Εργασίας, και με τους οποίους θα μπορούμε να συζητήσουμε, αποκτώντας έτσι μια βιωματικού χαρακτήρα γνώση. Επίσης, κάτι διαφορετικό που συνδέεται με το συγκεκριμένο μάθημα είναι το ότι είμαστε χωρισμένοι σε ομάδες, κρατούμε ατομικό ημερολόγιο εργασιών, θα παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα των εργασιών μας σε κοινό κλπ.

Ο Δημόκριτος (460-370 π.Χ.) γεννήθηκε στα Άβδηρα που ήταν αποικία των Ιώνων. Ο Λεύκιππος (485-400 π.Χ) δάσκαλος του Δημόκριτου, διατύπωσε την υπόθεση ότι η ύλη αποτελείται από άτομα. Ο Πρωταγόρας (490-420 π.Χ) φιλόσοφος και κορυφαίος σοφιστής καταγόταν από τα Άβδηρα.

Θα σας παρουσιάσω, στη συνέχεια, μερικές από τις εργασίες που έχουμε αναλάβει ανά ομάδες στο πλαίσιο της συγκεκριμένης Ερευνητικής Εργασίας, καθώς και κάποιες από τις μεθόδους που ακολουθούμε με την καθοδήγηση και ενθάρρυνση της καθηγήτριάς μας:

- Αναζητούμε πληροφορίες για τα αρχαία Άβδηρα, όπως ποιες προσωπικότητες έζησαν στα αρχαία Άβδηρα, ποιοι φιλόσοφοι και ποια φιλοσοφία ανέπτυξε ο κάθε ένας από αυτούς, ποιες γιορτές και ποιους θεούς λάτρευαν στα αρχαία Άβδηρα.

- Παρουσιάζουμε τις πληροφορίες στο τμήμα, κάθε ομάδα χωριστά.

- Είμαστε χωρισμένοι σε 4 (τέσσερις) ομάδες και η κάθε ομάδα έχει τη δική της ενότητα.

Εμένα προσωπικά με βοήθησε να μάθω περισσότερα για τους φιλόσοφους της εποχής εκείνης, ποια συγγράμματα έγραψαν, τι ανακάλυψαν και γενικά τι πρέσβευε ο καθένας. Το μάθημα είναι ευχάριστο και ενδιαφέρον καθώς μέσα από τις πληροφορίες ξετυλίγετε σιγά σιγά το κουβάρι της ιστορίας των αρχαίων Αβδήρων.

Αισθάνομαι περηφάνια γιατί ο τόπος μου έβγαλε τόσο μεγάλους φιλοσόφους οι οποίοι με τα φώτα τους πλούτισαν την επιστήμη και τον κόσμο ολόκληρο. Αισθάνομαι επίσης σεβασμό και δέος για τους αρχαίους προγόνους μας.

Κατερίνα Κέλλη
Τμήμα Α3
1ο ΓΕΛ Ξάνθης
Σχολικό έτος 2012-2013