Η Ελληνική Επανάσταση στην εποχή του ψηφιακού τύπου
Το συγκεκριμένο ψηφιακό περιοδικό αποτελεί ένα αφιέρωμα στα 200 χρόνια για την Ελληνική επανάσταση του 1821 στη δράση που πραγματοποιεί η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Στα πλαίσια αυτής της διοργάνωσης έγινε η απόπειρα προσέγγισης πτυχών της Ελληνικής Επανάστασης στο πρόγραμμα των φιλολογικών μαθημάτων, κυρίως της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β Λυκείου σε συνδυασμό με το αντικείμενο της Ιστορίας αλλά και τη Λογοτεχνίας.
Πιο συγκεκριμένα, μελετήσαμε και καταγράψαμε τις απόψεις μας για την Ελληνική Επανάσταση με οπτική δημοσιογράφου. Σύμφωνα με τις γνώσεις που αποκομίσαμε στη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς, σχετικά με τα είδη της δημοσιογραφίας , την οπτική στην είδηση και το σχόλιο, αλλά και με βάση τα αστέρια της είδησης, προσπαθήσαμε να ενώσουμε το παρελθόν με το παρόν μέσα από ένα ψηφιακό μέσο, όπως το συγκεκριμένο ψηφιακό περιοδικό. Αν και το μέρος της ειδησεογραφικής δημοσιογραφίας σχετικά με την επανάσταση έγινε είτε με αναφορές σε πρωτογενείς και δευτερογενείς ιστοριογραφικές πηγές και σε σύγχρονες πηγές κυρίως δημοσιευμένα άρθρα για την επέτειο των 200 χρόνων, αναπτύξαμε εξίσου και πτυχές της ερμηνευτικής δημοσιογραφίας μέσα από την κριτική ματιά και το λόγο των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Και στις δύο περιπτώσεις φροντίσαμε για την εγκυρότητα, την αμεροληψία και την τεκμηρίωση των απόψεων μας. Δεν απουσιάζει βέβαια από το όλο εγχείρημα και η λογοτεχνική ματιά και η παιγνιώδη διάθεση, αφού μαθητές μας χρησιμοποίησαν τη δημιουργική γραφή και μορφές παιχνιδιών γνώσεων σε ιδιαίτερη στήλη.
Όμως, μέσα από όλα αυτά, θελήσαμε να αναδείξουμε και κάτι πολύ καίριο και ουσιαστικό. Η προσέγγιση της έρευνας μας για κάθε θέμα και η παρουσίαση της έγινε μέσα από ψηφιακές εφαρμογές και προγράμματα, στα οποία οφείλουμε να παραδεχτούμε πως αν και δεν τα γνωρίζαμε, εξοικειωθήκαμε αρκετά μαζί τους και θέλουμε να πιστεύουμε ότι αποκτήσαμε σε ικανοποιητικό βαθμό τις δεξιότητες που αυτά απαιτούσαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναδειχθούν και οι διαφορές ανάμεσα στην τυπική μορφή της δημοσιογραφίας και τη νέα ψηφιακή της μορφή. Διαφορές που γίνονται κατανοητές ακόμη και με το πρώτο ξεφύλλισμα του περιοδικού μας : οπτικό και ακουστικό υλικό, άμεσα διαθέσιμο και προσβάσιμο, ενεργά links , online δημοσκοπήσεις, άμεση μορφή σχολιασμού και πολλές άλλες.
Από την όλη διαδικασία όμως αναδείχθηκε κι η προσπάθειά μας να συμμετέχουμε κι εμείς στην ανάδειξη της συμβολής της ελληνικής επανάστασης 200 χρόνια μετά. Θα είναι για μας ένα έργο που συνέβαλε μαζί με όλους όσους τίμησαν την επέτειο με το μοναδικό τους ξεχωριστό τρόπο.
Μπορεί να υπήρξαν αβλεψίες , μπορεί να υπήρξαν λάθη, σίγουρα όμως υπήρξε αγάπη για την πατρίδα μας, την ιστορία και την ελληνική γλώσσα. Δουλέψαμε με ομοθυμία και συνεργατικότητα και αφιερώνουμε το περιοδικό σε κάθε νέο που έχει τις ίδιες με μας αντιλήψεις.
Οι μαθητές του Β2, Α1, Α2 του 1ου ΓΕΛ Ξάνθης,
Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί
Δράκου Βασιλική , Μαλικιώσης Γρηγόρης